in Technology

Snap’s Metaverse

ตอนที่สามในซีรีส์ มุมมอง Metaverse ของบริษัทต่างๆ (ตอนเก่า Epic, Unity) เราเห็นมุมมองของบริษัททำเอนจินเกมรายใหญ่กันไปแล้ว คราวนี้มาดูฝั่งโซเชียล ที่เป็นคู่แข่งของ Meta กันบ้าง

Evan Spiegel ผู้ก่อตั้งและซีอีโอของ Snap เคยพูดไว้ในงาน Snap Partner Summit เมื่อเดือนเมษายน 2022 และสรุปโดย Guardian

สิ่งที่น่าสนใจที่สุดคือ Snap ไม่ใช้คำว่า Metaverse เลยด้วยซ้ำ เพราะไม่รู้จริงๆ ว่ามันแปลว่าอะไร นิยามของแต่ละคนไม่เหมือนกันเลย

The reason why we don’t use that word is because it’s pretty ambiguous and hypothetical. Just ask a room of people how to define it, and everyone’s definition is totally different.

Spiegel บอกว่านิยามกว้างๆ ของ Metaverse คือการสร้างอะไรบางอย่างมาแทนโลกความเป็นจริง แต่มุมมองของเขาและบริษัทไม่ได้เชื่อแบบนั้น เพราะมองเรื่องการเชื่อมโลกจริงๆ เข้ากับบางอย่างมากกว่า บริษัทเชื่อว่าคนยังรักที่จะอยู่ในโลกจริง ไม่ได้อยากหนีเข้าไปโลกใหม่

But one of the big overarching concepts people have is that a lot of those tools are designed to replace reality. Whereas when we talk about AR, we’re trying to augment the real world around you. So our fundamental bet is that people actually love the real world: they want to be together in person with their friends.

อีกเวอร์ชันโดย The Verge

Our fundamental thesis and our big bet is on the real world, and that people really enjoy spending time together in reality. And that computing can really enhance that, [and] make that more fun and contribute to shared experiences.”

“But, ultimately, people are going to spend the vast majority of their time in the world because it’s really a wonderful place…And that’s why we talk with a lot of specificity about the products we have today, about the solutions that exist today, and about the way that people are using our products, rather than talking in hypotheticals.

ตรงนี้ก็สอดคล้องกับธุรกิจของ Snap ที่ทำเรื่อง AR ทั้งการใช้กล้องมือถือ และอุปกรณ์ใหม่ๆ เช่น แว่น Spectacles หรือโดรน Pixy มาใช้ถ่ายรูป ก็ไม่น่าแปลกใจนักที่มุมมองของ Spiegel ปฏิเสธไม่สนใจโลกเสมือนเลย

And, of course, our vision is real today, with glasses that you can use today, and a platform that works at scale today. So we try to stay away from those hypotheticals, because we’re focused on what we’re building right now.”

There’s now like 250 million people engaging with AR everyday on the smartphone alone,” Spiegel said. “And that’s on this tiny little screen that you’re looking through and you’re using your thumbs on. So we believe that trying to break some of those constraints, and go into a truly immersive and interactive AR experience, will be really important in the future.