in Business, Games

True Global Organization

อ่านบทสัมภาษณ์ของ Jim Ryan ซีอีโอของ PlayStation (Sony Interactive Entertainment) ใน GamesIndustry.biz

ประเด็นสำคัญคือการปรับโครงสร้างหลังบ้านของ SIE จากเดิมที่เป็น 3 องค์กรย่อยตามภูมิภาค (US, Europe and Japan) เข้าด้วยกันเป็นหนึ่งเดียว

Over the past two years, PlayStation has been busy centralising its operations into one global organisation.

เหตุผลของการรวมองค์กรมีทั้งในแง่การพัฒนาผลิตภัณฑ์ และการตลาด จะได้เป็นหนึ่งเดียว ไม่ต้องแยก 3 เวอร์ชัน

“If we are to be successful, we really have to leverage the opportunities that globalisation brings. I am going to give you some examples. One is around the productisation of PlayStation 5, the definition of the feature set, of the development and the implementation of those features. That process, this time around, has been massively more streamlined compared to anything we’ve done in the past. The product planners are now having one conversation instead of three different regional conversations, where they needed to reconcile positions that were often conflicting or contradictory, with an endless process of iteration and consensus. That’s not happening anymore. We have one conversation and we get on and do stuff.

“The second area is in our marketing. The first global campaign that we ran was around Spider-Man. It’s a great game obviously, but it also ended up as PlayStation’s bestselling first party game. It was one global campaign conceived and executed in an outstanding manner, as opposed to three different regional campaigns that are often executed very well, but the same thing in essence done three times.

ในรายละเอียด การเป็น global campaign ก็ยังมีการทำ localization ตามภูมิภาคอยู่บ้าง

“You see that again with the new global brand campaign. It’s slightly different here because it uses a global framework, but with regional applications. The European execution showcases FIFA principally, the US execution showcases Fortnite, and the Japanese execution showcases Final Fantasy VII. Again, this is one campaign with tailored regional executions, but the campaign is just done once.

ประเด็นที่น่าสนใจคือ พอรวมองค์กรจาก 3 ภูมิภาคแล้ว วัฒนธรรมองค์กรของภูมิภาคไหนจะเป็นผู้นำกันแน่

“Yes, we feel we need to become a more global organisation, but this is absolutely not at the expense of our in-market strength at a country level. And I really want to reinforce the point that globalisation does not mean Americanisation, or vice versa. Becoming a global organisation does not, in any way, shape or form, mean becoming an American organisation. I’m living proof of that, as a good Geordie boy sitting here running PlayStation.”

Ryan ยืนยันว่าจะไม่กลายเป็นองค์กรอเมริกันหรือภูมิภาคใดๆ ตัวเขาเองก็เป็นคนยุโรป และหัวหน้าทีม Sony Worldwide Studios คนใหม่ก็เป็นคนยุโรปเช่นกัน

คำถามนี้น่าสนใจตรงที่ วัฒนธรรมแบบ Global มีจริงหรือไม่ หรือสุดท้ายแล้วมันต้องยึดโยงกับอะไรเป็นหลักสักอย่าง แล้วปรับตัวให้เข้ากับภูมิภาคอื่นด้วย

เคสของ Sony Interactive น่าสนใจตรงที่ 3 ภูมิภาคมีบทบาทใกล้เคียงกัน ตัวรากเหง้าของ Sony เป็นญี่ปุ่น (และซีอีโอที่เป็นอเมริกันอย่าง Howard Stringer ก็มีปัญหาเรื่องการปรับตัวเข้ากับบริษัทแม่) ตัวผู้บริหารหลักเป็นคนยุโรป แต่สตูดิโอส่วนใหญ่ (และตลาดใหญ่ที่สุด) คืออเมริกัน และสำนักงานใหญ่ของบริษัทก็อยู่ที่ San Mateo ในแคลิฟอร์เนีย

อันนี้ผมก็ไม่มีคำตอบเหมือนกัน คงต้องถามจากคนที่ทำงานใน SIE ว่ารู้สึกอย่างไรกันแน่ แต่ที่แน่ๆ คือถ้าได้ไปแถวซานฟรานซิสโกคราวหน้า ก็น่าแวะไปถ่ายรูปกับป้าย PlayStation ที่ San Mateo เหมือนกัน (จริงๆ ผ่านไปแถวนั้นหลายครั้งแล้ว แค่ไม่รู้ว่ามี ภาพข้างบนจาก Google Street View)